Wednesday, May 16, 2012

Sebelum ni....


Sebelum ni,saya tak pernah tahu pakaian yang menutup aurat . Sebab  pada saya, kalau pakai baju melebihi paras pinggul sudah dikira menutup aurat. Saya pakai  seluar jeans tapi bukan yang ketat sangat . Saya pakai tudung,selendang…saya tahu rambut adalah aurat bagi perempuan. Emak dengan ayah akan marah kalau keluar tanpa pakai tudung. Saya tak pernah pakai baju lengan pendek keluar rumah. Tapi,ayah selalu akan tegur pakaian saya sebelum saya keluar rumah. Saya rasa saya dah tutup aurat saya. T_T

Sebelum ni, saya dah khatam Qur’an banyak kali. Tapi, saya tak pernah khatam tafsir Al-Qur’an. Perlu ke saya baca tafsir sekali??? Memang saya tak faham apa yang saya baca,sebab saya bukannya 0rang Arab. Saya tak pernah tahu perlu baca Qur’an dan tafsirnya. T_T

Sebelum ni,saya ber’c0uple tapi cara islamik. Saya tahu batas pergaulan lelaki dan perempuan. Kalau kami keluar,’teman’ saya akan minta izin ibu bapa saya terlebih dahulu. Kedua belah keluarga tahu tentang kami. Kami tidak keluar secara berpasangan. Yang pasti, kami akan membawa 2 0rang sahabat kami. Kami tak pernah berpegang tangan seperti 0rang lain. Kami hanya berbual dan pergi makan bersama 2 0rang lagi teman kami. ‘Teman’ saya 0rang yang baik. Setiap kali keluar,saya akan pakai baju kurung. Kami tak pernah lakukan perkara yang tidak sen0n0h. T_T

Sebelum ni, saya tak tahu suara perempuan adalah aurat. Salah ke menjawab panggilan dari lelaki??? Sekadar mendengar suara…tapi dikira  berzina juga ke??? T_T

Sebelum ni, saya s0lat penuh 5 waktu sehari semalam. Tapi, kadang-kadang diawal waktu,kalau banyak kerja mungkin  s0lat di akhir waktu. Awal ke, akhir ke, tapi saya tetap s0lat. Bacaan dalam s0lat??? Saya tahu baca, tapi maknanya saya tak pernah ambil tahu. Perlu jugak ke?? Khusyuk ketika  s0lat?? T_T

Sebelum ni,saya keluar dengan kawan-kawan. Tambahan lagi, kawan-kawan saya memang suka keluar,makan angin…sambil cuci-cuci mata…T_T


Sebelum ni, saya hafal rukun iman,rukun islam…tapi saya tak pernah tahu erti beriman pada perkara-perkara  tersebut. T_T

kawan-kawan...
cuba renung pada diri kita...
adakah ini ada pada diri kita???

1 comment:

  1. Semua manusia mampu untuk berubah..cuma kadang2 manusia itu perlu tangan yang memimpin kepadanya untuk mencari cahaya..Meski kekuatan itu perlu dicari tapi ia tidak akan berhasil tanpa kebersamaan..Keep moving on guys,Insya Allah all of us will reach for it..

    ReplyDelete