Thursday, January 9, 2014

Memahami di setiap 'cerita'


Dulu..
Suasananya begitu bebas..
Program berunsur hedonisme sangat-sangat berleluasa..
Menyanyi sana sini, menari dengan pelbagai jenis bentuk tarian..
Pakaian apatah lagi..

Suatu ketika..
Saya memandang dengan mata yang penuh pengharapan..
Dengan harapan Allah menyuntik dalam hati mereka..
Menyuntik rasa tashriq, yakni kemuliaan..
Walaupun tidak banyak..

Ketika itu saya berperang dengan nafsu..
Antara kuat dengan tidak..
Sampai la sahabat saya, Nur Atiqah memperkenal dengan HALUAN seawal semester..

Saya yang ketika itu memegang jawatan AJK dalam organisasi..
Membuatkan pergerakan saya agak perlahan..
Tapi dalam diam saya merapati pemimpin-pemimpin saya..
Untuk belajar dan mengutip mutiara ilmu..

RUUHUL AQSO RUUHUNA!

Ya, ini program pertama yang membuatkan jiwa saya tersedar..
Tersedar dari lena yang panjang..
Tersedar yang saya sedang memikul tanggungjawab..

Memandangkan persatuan saya agak sunyi dari program..
Lalu saya berdiri dan mencadangkan program ini pada ketua..
Dengan rendah diri saya tawarkan diri untuk menguruskan semuanya..
Termasuklah proposal, derma dan pengurusan program..

Kemudian..
Saya mula menyampaikan hasrat ini pada sahabat saya, Noor Abidah..
Juga pada kakak senior saya kak Ayu..
Hampir setiap malam saya akan berhubung dengan kakak-kakak yang belajar diluar kampus..
Meminta pandangan juga cadangan..
Menghantar contoh proposal juga contoh surat sponsor..

Hampir setiap malam juga saya akan meminjam laptop akak untuk siapkan proposal..
Turun naik jumpa Pengarah dan yang seangkatan..
Menghantar surat ke YB, ke mydin dan sebagainya..
Ada yang ditolak, tidak dilayan dan sebagainya..

Tika itu saya berasa terlalu lelah untuk teruskan!
Kerja, program, kelas, assigment, exam..
Terlalu banyak!

Pikiran saya pada mulanya..
Awalnya saya menjemput seseorang yang saya kira sangat dikenali ramai..
Tapi ianya tidak menjadi..
Lalu saya berhubung dengan pakcik yang saya sentiasa jumpa..

Apalagi!!
Tengah-tengah Giant pun dapat tazkirah free..!!

"Enti kena buat macam ni dan macam ni....bla..bla.."

Haa, memang banyak ah dapat teguran!
Al maklumlah, fes time kot!
Giler tak haru kepala hotak..

Dan..
Akhirnyaaa!!!!
RUUHUL AQSO RUUHUNA!
Buat pertama kalinya di kolej perawat!

Tidak dinafikan..
Saya juga melalui banyak halangan untuk laksanakan program ni..
Bila jumpa dengan pakcik..
Apa yang mengagumkan saya adalah..
Seawal bicaranya..

"Allahumma sholli 'ala sayyidina muhammad..saw"

Hati jadi tenang..
Bila ditambah dengan peringatan demi peringatan..

"Bila kita tolong agama Allah, mudah-mudahan Allah mudahkan kita.."

************************

"Program Palestin kot!"

"Kena cakap Arab ah pasnih! kihkikihkih!!"

Tap..

Tap..

Tap..

Tapii..

Yang lebih mengharukan lepas sahabat-sahabat saya berlari ke arah saya dan memeluk!

"Tahniah, anda berjaya.."

"Saya menantikan yang akan datang.."

"Tahniah kerana membuka minda saya tentang ummah.."


Allahurabbi..
Sebahagian yang saya tidak ceritakan..
Saya simpan momen untuk diri saya..

My setiausaha yang bertungkus lumus menchantekkan pamplet!
Pertama kalinya..!



No comments:

Post a Comment