Sunday, July 10, 2011

Sinar harapan tetap ada dihujungnya..

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,
Assalamualaikum,
Khas buat kalian yang tidak jemu-jemu mendokong penulisan di sesawang ini,
Alhamdulillah dengan nikmat kurnianya, kita masih diberi peluang untuk bernafas.


Salam kasih dan sayang buat junjugan Baginda s.a.w. Salam rindu buat keluarga baginda serta sahabat-sahabat Baginda yang sentiasa membantu dalam dakwah perjuangan hidup Baginda. Moga ini semua dapat menjadi saksi buat saya dan antum semua. Insya Allah.


Berbicara soal iman, bagaimana dengan iman kalian saat ini?
Masih teguh berdiri atau sudah digoyangkan dengan arus dunia?
Ya, begitulah kita yang digelar manusia. Hidup ibarat roda. Sebentar diatas, sebentar dibawah.
Manusia itu perlu kepada peringatan walau setinggi manapun ilmu yang bertapak didadanya hatta mereka yang tahu tentang agama.
Masih perlu kepada peringatan.


Suatu pagi.


"Ija, kalau dah bertudung itu, teruskanlah bertudung. Lebih sopan nampaknya. Apabila kita bertudung tingkah laku kita akan jadi terjaga secara semulajadi. Pucuk dicita ulam yang mendatang. Daripada perangai nak kata lelaki bukan lelaki, nak kata perempuan memang perempuan lama-lama akan berubah. Cuba la untuk bertudung ye" Kata-kata Puan Aisyah menjengah masuk di telinga aku.


Dipanggil lagi nama-nama mereka yang masih belum mengenakan tudung di kepala. Satu demi satu. Mereka tunduk membisu. Barangkali berfikir.


"Apa salahnya kalau awak semua berhijrah. Balik rumah pakai tudung. Bagi hadiah perubahan yang awak lakukan. Peduli apa orang nak kata, abaikan."


"Buang tabiat apa?!" kata salah seorang pelajar dengan nada bergurau.


"Buang tabiat? Eh, ini bukan buang tabiat, tapi ini adalah kenyataan. Awak semua dah setahun setengah di sini. Takkan tak ada satu perubahan yang awak nak buat dalam diri awak semua? Jadi saya harap tolong la bertudung, saya bercakap di sini selagi saya masih hidup. Selagi saya masih boleh berkata yang benar."


Tersentuh sebenarnya hati aku. Mereka semua ini kalau diubah, ada yang datang memimpin tangan mereka untuk bersama-sama mujahadah pasti lebih hebat dari yang biasa. Pasti seperti mutiara yang bersinar dengan kilaunnya yang tidak dapat digambarkan.


Seperti kisah Umar Al-Khattab r.a. Beliau memiliki perwatakan yang sangat digeruni ramai. Dia juga membunuh anak perempuanya sendiri hidup-hidup. Dia amat memusuhi Rasulullah s.a.w. Tapi suatu hari dia melalui dihadapan rumah adiknya dan terdengar beliau mengaji surah Taha. Lalu dia berasa amat marah dan hampir saja membunuhnya.
Umar meminta kertas yang dibaca oleh adiknya sebentar tadi lalu minta dibacakan. Umar terjelepuk jatuh dan air matanya jatuh berderaian. Terharu. Saat itu juga Allah telah mencampakkan iman dihatinya pada masa itu dan dia meminta orang yang mengajarkan adiknya mengaji untuk berjumpa dengan Baginda. Ucapan dua kalimah syahadah meluncur laju di bibir Umar. Baginda tersenyum riang.


Begitu juda dengan mereka yang ditegur ini. Meskipun ada yang tidak terkesan dengan kata-kata ini, masih ada yang sedikit diantara mereka tersentuh. Moga Allah mencampakkan iman di hati kami semua sebagaimana Allah mencampakkan iman di hati Umar. Moga Allah lembutkan hati kami semua sebagaimana Allah lembutkan hati Umar.


Dan saya percaya,
Sinar harapan tetap ada dihujungnya, semoga ia bersinar bercahaya sentiasa.
Kata-kata semangat dari Akhi Ali.


Moga Allah sayang antum.

5 comments:

  1. insyaAllah..sme lah kita memimpinnye..:)

    ReplyDelete
  2. izzati radhiah

    Itu semua hakikat kehidupan..
    sinar itu ada di setiap hujung usaha manusia..
    moga ia terus bercahaya dan bersinar sebagaimana matahari memberi sinarnya..

    insya Allah..

    ReplyDelete
  3. i'Allah.....bg yg xtrkesan...sme2la kte bdoa bg mreka spy suatu hr nnt tbuka pntu ht mreka... amin

    ReplyDelete
  4. Moga diri dicintai Allah...
    (^-^)

    ReplyDelete
  5. Rumah Tua,

    Insya Allah, Allahumma ameen..
    Mudah-mudahan..

    ReplyDelete