Monday, November 11, 2013

Saya punya sahabat..



Bismillahirohmanirohim..
Usai subuh yang menenangkan..
Berteleku di sejadah usang dengan masa yang agak lama..
Pelbagai cerita-cerita dulu hadir menyinggah fikiran..
Dan airmata hati terus mengalir laju..


"Aku tak sihat lepas makan kacang tu la.. Terus start batuk diikuti dengan sedas selsema ditambah pulak dengan demam suam2 kuku!"

"Padan muka ngko!! Amik madu around 250gm pastu campur dengan lemon then ngko potong halia kecik2. Halia tu amik besar ibu jari je. Dah siap semua tu, letak dalam peti ais, insya Allah, sembuh!"

"Lupa nak cakap, makan madu guna sudu kayu je, baru zat madu tu tak hilang."

"Sudu kayu pulak dah!"

"Woi, ni info i dapat dari kawan i sekolah pondok hokeh!"

"Hahaha... Aku tahu la!"

Memang saya tak reti buat langsung, macam2 soalan yang hantar pada sahabat saya yang sorang nih. Dalam bengang dia dengan soalan saya dia tetap jawab..hihi


"Takde madu..semua takde."

"Amik dalam peti ais aku."


"Macam nak dapat sepakan berdas-das je? Sudah jauh lagi suruh amik!"

Senja berlalu dengan begitu cepat. Maghrib dan tadabur al quran menari di bibir hati..

klik!!

"Harini aku gembira! Berjaya masak bubur buat pertama kalinya. Bagi jiran rasa, dia cakap tawar/ likat pulak tu. 'Dia tanya aku fes time masak ke?' Aku cakap la ha'ah..haha. Jiran datang bilik 'renovate' aku punya bubur. Dan bubur aku jadi sedappp!! Baru dapat masukkan nasik lepas semalaman tak masukkan nasi. Masa sakit lepas kerja malam tu terus tak larat nak buat apa, menahan sakit untuk beberapa hari. Nak bangun solat pun rumate yang kejutkan.."

"So?"

"Hek eleh berlagak pulak dia nih, so aku gembira la! Baru gagah sikit, dapat la nak sembang-sembang sakan kan! hihi Sebelum maghrib tadi jiran aku lagi ea, bagi makan panadol soluble! Itu pun fes time aku telan..werkk!!"

"Hahahaha... Aku faham la perasaan ko tu. Dulu time aku sakit, boleh kawan aku pergi jalan-jalan lagi. Datang la abang2 senior yang tua dalam 2, 3 tahun dari aku 'rawat' aku la. Dorang siap ajar subjek yang aku tak faham, siap masakkan lagi.. Ouh, terharu sangat. 16hb ni depa nak balik dah, sedihnya.."


"Huu, sedih jugak citer ko.."

"Ko buat tak madu tadi?"

"Tak,aku tak buat pun, makcik tolong carikan madu dulu..hihi"

"Aku nak maghrib."

"Aku nak isyak."

Assalam wbt..


??Magrib dan isyak
Ya, kami dipisahkan dengan 2 benua yang sangat jauh jaraknya..
Tapi saya gembira punya sahabat seperti dia..hiiii 
Peace no war...

sigma-senandung ukhuwwah...

No comments:

Post a Comment