Saturday, June 25, 2011

Fikirkan sejenak...~

Assalamualaikum w.b.t.
Sekadar sebuah c0retan bagi menilai diri…fikir-fikirkanlah biarpun hanya sejenak…

Kita biasa dan sering memerhatikan semut dan sedikit jalan hidupnya; gemar menghurung benda manis, kuat bekerjasama, saling berganding bahu dan tenaga dan pastinya sangat taat demi Sang Ratu.

Namun, tidakkah kita akan rasa pelik andai suatu hari kita melihat semut sudah tidak lagi menggemari gula, tetapi mula menggilai pedasnya cili, masamnya jeruk, dan pahitnya petai? Pelik dan kita pasti menyangka si semut itu bakal mati ataupun ia bukan spesies semut sebenar, tetapi kacukan dengan serangga lain, atau semut sedang mencuba sesuatu yang baru?

Itu tafsiran kita pada si semut yang menyalahi fitrahnya ; sukakan benda manis seperti gula dan yang sama waktu dengannya. Tetapi apa pula tafsiran si semut, andainya mengetahui, manusia sudah menyalahi fitrah ciptaannya.

Manusia hari ini se0lah-0lah merekalah pencipta alam semesta, enggan memenuhi k0tak fikiran dengan akal , sudah kering hati dek ketiadaan suburnya iman dan hampir menyamai cara kehidupan makhluk bernafsu tanpa akal.Manusia yang kian s0mb0ng pada Tuhannya.

Alangkah peliknya, se0rang hamba kepada Tuhan Maha Memiliki, sudah pandai –pandai mengubah yang hak kepada batil dan batil kepada hak mengikut kehendak hatinya. Tidak malukah kita pada Sang Pencipta? Kita hanya hamba. Siapa kita di sisiNYA sehingga sewenang-wenangnya kita mengubah arahan dan perintahNYA yang kita rasa tidak sesuai dengan nafsu dan sejajar dengan kem0denan dunia? Hambakah kita? Sedangkan semut begitu taat pada Ratunya,tetapi kita? Masih adakah rasa ‘hamba’ dalam diri setiap dari kita? Astaghfirullah…

Wahai sekalian yang beriman, janganlah kalian menuruti langkah syaitan. Barangsiapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan keji dan mungkar. Sekiranya tidak kerana kurnia ALLAH dan rahmatNYA kepada kalian, nescaya tidak se0rang pun dari kalian suci (dari perbuatan keji dan mungkar)selama-lamanya, tetapi ALLAH mensucikan sesiapa yang dikehendakiNYA. Dan ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui”
                                                                        (an-Nur : 21)

Namun, kita jugalah yang enggan mempedulikan tuntutanNYA. Seakan-akan terlupa dengan amaran ALLAH:

“Mengapa kamu menyuruh manusia lain mengerjakan kebaikan, sedangkan kamu melupakan dirimu (kewajipan) sendiri,padahal kamu membaca al-Kitab. Mengapa tidak kamu berfikir?”
(Al-Baqarah : 44)

            Saban hari, manusia meneruskan jalan hidupnya, tanpa mempedulikan masa lalu dan masa yang telah berlalu. Muhasabah diri kita setiap hari. Fikir sejenak silap-silap yang telah kita tinggalkan selagi nur taubat masih b0leh kita usahakan agar ranting keimanan memesrai jiwa kusam kita.

            Sang semut barangkali lebih taat menuruti ketetapan yang ALLAH tentukan untukNYA, kerana sang semut tahu, segala yang diberikan ALLAH adalah yang terbaik dan nanti akan dipers0alkan. Barangkali sang semut mengimani bahawa pena-pena telah mengering, lembaran-lembaran catatan ketentuan pun telah dilipat, dan semua perkara telah habis ditetapkan hinggakan semut tidak sesekali menyalahi fitrahnya, sekalipun ia tidak berakal.

            Pers0alannya, mengapa kita tidak sebegitu?



No comments:

Post a Comment