Saturday, November 3, 2012

UJIAN.......EXAMINATION!!


ASSALAMUALAIKUM......
Buat kalian yang saya rindui sentiasa..!


huh!

Alhamdulillah, setelah bertahun-tahun menelaah, peperiksaan, praktikal, kokurikulum macam-macam lagi la pengalaman kehidupan sebagai seorang pelajar.. inilah saatnya! Tamat peperiksaan terakhir bagi pelajar tahun akhir dalam kursus................??(jeng..jeng..jeng). Cuba kalian teka apakah ia? huhuhu..
okey, let's join me together we searching life before exam started!! (saya pun tak tahu la bahasa ni betul ke tak, halalkan ea teacher)

Sebelum exam

Movie dulu sebelum study..
Lapar pulak rasanya...
Soksek..soksek...hahaha!! GOSSIPP! Ceh,takdek benda len ke nak buat!
Movie dah, makan pun dah..
STUDY LA MINAH OI!! Satu suara yang merdu lalu di gegendang telingaku yang comel! huhu..
Otakku yang cantik mula mentafsir suara tersebut.. Dengan bangganya aku menoleh.. prrap!
My presiden ++ my roomate!
Alamak, aku berkhayal rupanya..
Nota itu ku buka.. satu persatu ku belek..
Makin ku belek makin katil memanggil datang..
Makin ku toleh makin lemah jantungku..
Aku pun apalagi, merelakan diri ke katil itu!!
Semua mata memandang tajam ke arahku. Argh.. tidak ku hiraukan lagi nasihat korang! Ini jalan yang aku pilih. Jangan berani korang menghalang. Ke tepiiiiiiiiiii!!!!!!!
Dan akhirnya...........

tumpang tidur..lena dibuai mimpi indah!!credit.

Bantal yang tersusun indah ku peluk erat..
Sampai la masa...
Allahuakbar..allahuakbar!
Subuh!
Mata tertutup rapi, selimut ku tarik lemah, kaki melangkah longlai, tuala ku capai.. air membasahi tubuh..
SEGAR!!

"Urm, banyak dah korang study?"

"Banyak tu takde la, tapi study la kan..kau byk study?"

Glurrpp!!

"Hehehe...."


1hari sebelum exam


lepas ni bukak ni pulak..mati la aku!

"Gelabah la wei, study tak habis..
Dah la esok major paper.. 7jam kredit hour..
Tak lulus ni takleh final.. Pening!!!!!!!!!"

"Ha tau pun kau, dah sebelum ni kau banyak sangat berkhayal dengan dunia kau..
Dah tu sekarang jangan nak banyak cakap, fokus yang kita penah bincang dalam kelas tu sikit-sikit."

"Mana-mana yang kau rasa boleh ingat, review je.."

Banyak pulak suara-suara merdu hinggap kat telinga aku. Mujur suara, kalau slap? Tak ke aku dizalimi!!
huhu..
So, 
malam ni aku kene stay up sebab tak study banyak lagi..
Nasib baik sebelum ni aku dah buat nota kaki, takde la aku nak resah gelisah sangat...
Cuma peningkatan intrakranial aku naik sikit lerr..
STDUY HARD sangat, bukannya STUDY SMART..!
Malam pun dah berlalu, 
bunyi cengkerik menemani malam study aku..
Seram jugak la, kawan-kawan semua dah syahid dah atas katil..
Aku je belum lagi, jap lagi ada peluang syahid ni..
Nescafe yang aku minum tadi buat mata aku tak nak tutup pulak..

Jam 1.00 am..
ting..ting..ting..
' 1 pagi dah ni, esok nak exam'
Dan akhirnya aku pun tak tahan
SYAHID JUGAK!!


Hari exam!

"Zue, bangun dah subuh, siap-siap nak exam. Kena ada pukul 7.30 pagi kat dewan. Nak makan lagi ni."


Suara tu lagi! Penat la macam ni. Dah la tak cukup tidur!

"Awal kau bangun, study ke, tak kejut aku pun?"

"Study sikit, dah aku tengok kau syahid macam dunia ni kau yang punya, memang tak la aku nak kejut. Kang ada je dapat api free.. Pecahkan mood exam aku je nanti."

Hish berbisa jugak budak ni, makan dalam aku.. Senyap jela, malas aku nak bertekak dengan dia pagi-pagi indah ni. Habis ilmu aku nanti.

"Mandi lagi bagus!"

"Memang patut pun kau mandi, takkan nak sambung tidur pulak"!

'Ya Allah budak ni, kelam kabut betul'

Tapak exam!

"Baiklah seperti biasa, baca doa sorang sebelum masuk ke dewan.." Ketua peperiksaan berhalus kata.


"Ya Allah ya rahman, kami berlindung daripadaMu dari gangguan syaitan laknatullah. Limpahkanlah rahmatMu ke atas kami, moga dengan rahmat Mu kami beroleh ketenangan yang abadi. Ya Allah yang Maha Bijaksana, berikanlah ilham kepda kami tatkla kami sedang menjawab soalan peperiksaan, dan janganlah Kau tarik semula ilmu yang telah kami pelajari selama ini ya Allah. Bantulah kami dalam menghadapi ujian ini ya Allah, agar kami semua lulus dengan cemerlang. Tenangkanlah hati-hati kami dan lembutkanlah hati para pemeriksa kami. Amin"

Doa yang penuh mengharap. 
Tapi aku takdela dengar sangat sebab duduk belakang.
Kakiku melangkah masuk ke dewan setelah diperiksa oleh pemeriksa dengan begitu teliti.
Selawat dan doa mengiringiku..
Aku duduk di tempat yang telah disusun.
Aku menoleh kiri depan dan belakangku..
Tepi aku tingkap, jadi tak payah nak toleh sangat. Hehee..
Kalau aku toleh pun, bangunan je aku nampak.


nombor 2(a) jawapan apa??


"Weh, jangan lupa tolong sikit-sikit nanti, aku baca tak banyak."

"Oke, tolong aku jugak ea."

Nasib baik kau sporting! kawan depan dengan kiri la, belakang tak sempat nak pusing.

2jam 50 minit+++ berlalu.

Masa tambahan diberi.

50 minit untuk objektif merangkumi 50 soalan. 
2 jam untuk esei merangkumi 4 soalan dan diberi beberapa pecahan soalan yang puratanya markah yang sangat banyak! 
Mau aku tak kelam kabut menjawab!
Mujur siap! 
Harap-harap lulus la, tulisan aku pun dah macam bihun dah!


SEBENARNYA...

Setiap orang berbeza-beza..

Ada yang kena study dari awal lagi, ada yang study ikut mood, ada yang study last minit..
Tapi kata pelajar cemerlang 21A SPM, Azali Azlan ( sampai sekarang saya ingat dia)
Belajar memang kena ikut mood, tapi mood itu kita yang rangsangkan. Kalau kita tak rangsangkan mood itu untuk belajar, maka kita memang takkan belajar. Kita akan fikir..

Lambat lagi kan exam, banyak masa lagi..
Movie Adam Hawa dulu la..
Lepak-lepak amik buah mangga ke..
Men game zuma sat..

Ha itula yang bakal terjadi kalau kita tidak memberi rangsangan kepada mood!
Yang kedua, jangan kita pernah mengabaikan tanggungjawab kita pada Allah  walaupun dalam keadaan sibuk..
Sebab..
Bila kita meletakkan sesuatu pengharapan setelah kita berusaha, kita takkan meletakkan harapan kita pada manusia..

"Weh aku tak tau la boleh jawab ke tak, macam tak betul je jawapan aku."

"Aku pun tak tau la camne, kalau la aku yang tanda kertas aku tu, aku bagi lulus 100%"

See..dia pun tak mampu nak bagi pengharapan pada kita. Sebab tu sebaik-baik pengharapan is to HIM!
Yang penting kita dah berusaha, selebihnya tawakal!
Jangan lupa mengaji, solat hajat dan lain-lain yang seangkatan..
Bagi pelajar yang lemah, jangan lupa buat jadual untuk study dan mulakan dari awal bukan last..
Ha ni la kata-kata dia yang saya ingat.

Lastly, jangan jadi macam budak tadi, yang mengabaikan tanggungjawab dia pada diri sendiri.
Nak exam kena fokus pada exam, yang lain semua ketepi..
Termasuk la movie-movie yang korang gilakan sangat tu..
Belajar bukan untuk orang lain ye, tapi untuk kebaikan diri sendiri.
Semua oarang yang Allah jadikan pandai. Cuma tahap IQ kita berbeza-beza..
Semoga semua kumpulan saya dan adik-adik junior saya lulus dengan cemerlang untuk final exam!
Expecially to my lovely friends and my roomate, thank you for your moral support.
Semoga jumpa lagi!!
Exam akan datang..hehe


Semoga kejayaan milik kita bersama!



Salam sayang penuh rindu,
       ~Khaulah~

No comments:

Post a Comment